måndag 10 november 2008

Kryddmåttet ist tot! Kryddmåttet bliebt tot! Und wir haben es getötet.

Idag lagar jag mat "in courtesy of ica" jag kände för något indiskt så jag lagade de här två recepten: Kikärter med spenat och kyckling med kanelkryddad couscous.
Precis efter recepten blev de inte, jag utelämnade saffran (Måste spara saffrans-pengar till jul) och sen justerade jag kryddningen... Jag måste få ur mig det här: Vad fyller kryddmåttet egentligen för funktion? Det finns ju knappt någon krydda som förtjänar att tillsättas i en så blygsam mängd. Kanske har jag blivit kryddskadad men jag har fått som tumregel att står det 1 krm så tar jag 1 tsk. Står det 1 tsk tar jag två, kanske tre (då blir det 1 msk). Annars smakar det ju inget... Wasabi möjligtvis, den behandlar jag med respekt. Skulle det stå "1 tsk wasabi" i receptet hade det blivit så. No more, no less.

Jag funderar på att inrätta den där röstningen över vilket matlagningsprojekt jag ska ta mig an... Kandidaterna är som följer:

Ph'o'
Vietnamesisk nationalrätt. Innehåller oxsvans, groddar, nudlar, rättika, kanel, stjärnanis och en del annat. I asien är det hyfsat ovanligt med långkok, men det här ska koka i två timmar. Inte långkok precis, men en tilltagen koktid iaf.

Apelsinstek
Nåt "hemmets"-recept där man marinerar en kotlettrad med apelsinjuice, nötter och ingefära och tillagar den i ugnen.

Sorbet med ingefära
En efterrätt gjord på litchi och ingefära. Lite utmanande eftersom vi saknar glassmaskin men jag har gjort glass manuellt förr, oftast med lyckade resultat...

Anka med kokos och ananas
För den som vill se mig knalla in i en butik och beställa en anka.

Koreansk råbiff
Man tar rumpstek (en nöt-styckdel) och hackar den fint. Blandar med kryddor och lägger på en bädd av strimlat päron. Sist knäcker man ett rått ägg högst upp. Färdigt! Rawfood när den är som proteinrikast!

Palt
Traditionellt norrländsk mat. Man gör någon blandning av potatis och mjöl. Sen kramar man en boll av smeten som man har lite fläsk i mitten av. Sen ska man koka bollarna tills dom flyter upp till ytan. Om det här blir framröstat så kommer jag få ta hjälp av en inföding.

Friterade ägg
En thailändsk sidorätt som man serverar vid bröllop och nyår. Man kokar ett par ägg, skalar dessa. Sen friterar man dem och slutligen ringlar man någon stark och syrlig sås över dem...

Familjesushi
Enligt en japansk kokbok, skriven av Yukiko Duke, är uppfattningen kring sushi lite förvirrad. En "sushi" är en "sushi" för att den innehåller ris som har marinerats med risvinsvinäger. Detta inbegriper flera rätter, precis som att en "pasta" kan vara lite olika saker men med pastabasen som grund. Sushi så som vi använder är ju ändå sushi, eftersom riskudden är smaksatt med risvinäger, men det finns alltså ganska många sorters sushi.
Receptet jag funderar på är en familjesushi där man serverar riset på ett fat, dekorerat med finfördelad, rödfärgad fisk, ärtor och "guldtrådar".

Lämna gärna fler förslag, jag kanske inte kan ta med fler än 5-6 förslag i röstningen men då får jag ju material till framtida matröstningar.

Sist men inte minst vill jag lämna ett boktips - "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. Den är bitvis ruggig, men inte så att man börjar undvika att gå ensam på kvällarna. Ibland tar den upp obehagligheter som man blir illa berörd av, rentutav riktigt äcklad. Men den riktigt stora behållningen finns i skildringen av Oskar och Eli, som bitvis nästan är tårdrypande vacker.
Har inte sett filmen än, vet inte om jag vågar. Vill inte förstöra min inre bild av historien...

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande spännande. Palt lät ju lite intressant, mest för att jag aldrig har ätit det men oxsvansen hejar jag på!