lördag 22 november 2008

Häromdagen gjorde jag något som har kommit att bli ett återkommande inslag i min matlagning, en mellanösterninspirerad kycklinggryta. Jag har inte kommit på något bra namn för den, man kanske skulle kunna kalla den typ "Palestinsk kycklinggryta". Är det möjligt att man lagar sån här mat i Palestina? Vet ej, har aldrig varit där. Därför känns det lite falskt att kalla den det, jag får se det som ett tillfälligt namn, i väntan på bättre idéer...

Den typ Palestinska Kycklinggrytan

500 gram kyckling
2 stora gullökar
500 gram krossade tomater
2-3 dl vatten

2-3 vitlöksklyftor
1/2 dl grovhackad sötmandel
1/2 dl russin
1 tsk gurkmeja
1 dl yoghurt
kanel
spiskummin
koriander
svartpeppar
olivolja

Skär kycklingen i grytbitar och skiva lökarna i ringar. Värm olivolja i en gryta och lägg i lökringarna. Stek och rör runt tills lökringarna är mjuka och väldoftande. Häll i de krossade tomaterna och vattnet. Pressa i vitlöksklyftorna. Lägg i kycklingbitarna och koka på något lägre värme i 10-15 min. Under koktiden kan du tillsätta gurkmeja och kanel, däremot vet jag inte hur de andra kryddorna kan påverkas om man har i dem för tidigt... Pröva er fram och meddela mig, det är intressant att veta hur väl smaken bevaras beroende på när kryddorna åker i. När kycklingen har kokat länge nog, lägg i mandel och russin. Slå av plattan och börja smaka av med kryddorna. Som ni ser har jag inte heller tagit med mängden på kryddorna, för jag vet inte hur mkt jag har i. I regel så skakar jag några gånger med var krydda över grytan och smakar av. Jag brukar eftersträva att kanelen blir framträdande, men inte dominant. Koriandern är mest med som ett svagt inslag och spiskumminen någonstans mittemellan. Sen pepprar jag ordentligt så att det blir lite kraft i smaken. Vid det här laget ska grytan vara varm, men inte kokande. Ta den av plattan och rör i yoghurten. Om det är för varmt kommer yoghurten skära sig. Jag har inget bra mått som säger när det är svalt nog, man får pröva sig fram. Dekorera eventuellt med färsk mynta, om du råkar ha det hemma.
Servera med couscous.

Om ni inte har röstat i mat-poolen. Gör gärna det! Jag hade känt mig omåttligt patetisk om rösttiden går ut med endast två röster. Kanske får jag göra en ny röstomgång där folk får rösta på vilken diet jag ska utsätta mig för, det kanske väcker en mer sadistisk och röstvillig sida hos folk....

Inga kommentarer: