måndag 5 januari 2009

Ett nyår utan Bop-it...

Ja, traditionen har ju tidigare varit att nyår firas i Björns lägenhet med ihärdiga försök att slå tidigare rekord på den krävande (kanske meningslösa) koordinationsmaskinen Bop-it...
I år hade Björn svikit Björnligan (som nu blir "Björnligan minus Björn") för att skåla (och skråla) in 2009 tillsammans med "öborna". Som väl var kunde Linda hosta n
yårsmiddan hos sig. I Björnligan har jag en kockfrände i David, numera känd som "David den skäggige". David hade tillagat någon dubbelmarinerad fläskfilé enligt hemligt familjerecept. Han ville inte öppen erkänna att det var hemligt men alla ansträngingar att undvika frågor om kryddningen avslöjade honom...
Fair play, min familj har också hemliga recept, en del med dunklare historier än andra (som du vet, tofeset...)

Innan vi avnjöt den hemliga fläskfilén rodde jag ihop en vegetarisk (icke-asiatisk!) förrätt med vissa märkvärdighetsdrag. Ruccola, getost, honung och päronskiver låter i mina ögon lite wanna-be, speciellt med grovhackade nötter ovanpå... Jag får dock lyfta på hatten för författarna till "Under valnötsträdet", det var en riktigt god förrätt!

Till salladen behövdes en vinägersås, den tillreddes på följande vis:

En vitlöksklyfta krossas lätt med ett knivskaft och läggs i en skål tillsammans med en nypa salt och lite peppar. Över detta ringlades en halv tesked flytande honung och 1,5 msk vitvinsvinäger. Finhacka en halv schalottenlök och tillsätt. Efter 5-10 min avläg
snas vitlöken. Blanda ner 3 msk rapsolja och 3 msk olivolja och rör vinägersåsen jämn.

Själva salladen tillagades såhär:


Skölj 200 g lösviktsallad i kallt vatten. Om du inte har en egen köksträdgård med advekvat mångfald, gå till ica och köp en blandning av deras lösviktsallad. Håll oxå koll på att den e färsk, man vill inte servera sunkiga salladsblad till förrätten (eller nån rätt för den delen).
Hacka en handfull valnötter (eller cashewnötter, om staden du befinner dig i för tillfället har slut överallt på allt utom de absolut dyraste, kravmärkta valnötterna á la 330 kr/kg)
Skär bort "ändarna" på fårosten och skiva den i cm-tjocka skivor. Värm ugnen till 250 grader. Unde
r tiden, lägg ut ostkivorna på bakplåtspapper och ringla olivolja och flytande honung över dem. Krydda sedan med lite timjan. Sätt in ugnsplåten i ugnen och vakta noga i 4-5 min, osten har en tendens att smälta och "rinna ur". Ta ut plåten innan detta händer. Medans ostarna svalnar något (så att man kan lyfta dem med stekspade utan att de går sönder), häll vinägersåsen över salladen och gnid in ordentligt så att den blir jämnt fördelad. Fördela salladen på djupa fat och placera osten ovanpå. Strö de hackade nötterna över rätten och dekorera med päronskivor.

Den hemliga huvudrätten

Till dessert hade jag och jag, aka Linda och Kamilla, gjort en kall dessert bestående av glass, fryst grädde, hemmagjorda, rosa maränger och granatäpple. Mkt gott, ja äter sällan granatäpplen, men nu kanske jag har fått upp ögonen för granny smiths militanta kusin.
Dessutom, hemmagjorda maränger - mums! K-J och jag upptäckte till våran glädje att en hel plåt hade dömts ut för att de ansågs för mjuka. Marängernas mjukhet var inget hinder för oss, nog sagt...

Fint nyårsfirande, trots brist på sömn (2 timmar på luftmadrass). Dessutom dök Björn upp, han övergav sina öbor för oss (Mohaha) Kul att ha med sin bror hos kompisarna oxå, han e ju gammal nog nu för att delta i allt jag å mina kompisar hittar på...

På onsdag återvänder jag till snövidderna, hoppas matinspirationen består även denna termin...

Inga kommentarer: